24 juni 2005. Herzien: 18 oktober 2023. Laatste aanpassingen: 18 april 2025
30 november 2005
Dingen die met D&D te maken hebben.
Wat is D&D? Dit is D&D!
– 2Z
Het is een systeem in ontwikkeling. Er zijn geen computers, geen grids bij. Skills zijn belangrijk.
Er wordt aan gewerkt om één overkoepelend systeem te maken waarin je in verschillende (alle?) era´s kunt spelen met dezelfde basisregels. Het is een pittig werkje.
Stone age (agriculture bestaat niet, stammen, dageljiiks vechten voor eten!). Werkt wat mij betreft uitstekend. Bronze age (demi gods, steden/dorpen, goden bemoeien zich sterk met mensen). We zijn er nu mee bezig. Het ziet er voorlopig goed uit, maar we hebben nog niet de diepte in gespeeld, en we zijn begonnen met de simpelste setting: al heel snel kreeg het iets oud Grieks. In plaats van bijvoorbeeld Centraal Afrikaans. Iron age (standaard dnd age) geen probleem. Gunpowder age werkt volgens mij ook goed met piratenschepen en zo. Steam age vind ik goed werken. En dan kun je twee kanten op. Op deze wereld met een minimum aan magie, of met heel; veel magie voor van alles en nog wat, dan wordt dat steam punk. Beide werkt geloof ik best. Atomic age. Dat is een lastige, voornamelijk omdat daar fikse knopen moeten worden gehakt. Wat doe je met de explosie aan nieuwe, betaalbare goederen? Magie is weg. De straling levert superheroes op. Met superkrachten. Die ontwrichten je campaign, maar zijn dus helemaal nog niet een het grote probleem. Ook ben je geneigd te spelen op deze wereld met alle problemen van afstanden tussen steden, reistijden in 1960, inkomen in India, enz. Hoe preciezer je dat wilt doen, hoe vaster je jezelf klem lult. De basis is wel onder controle, maar evenwicht is nog wel wat werk. Silicone age moet ook nog wel wat aan gebeuren. Bijvoorbeeld hoe en wat kun jij met een computer en een netwerk, en wat kan een goede hacker, en is dat in een speelbaar systeem om te zetten. Hier en nu spelen is ook lastig voor dnd-ers. En nano age volgt in de toekomst. Een opzet voor bionics heb ik gezien. En nadenkwerk over het formuleren van andere dimenties. En dan gewoon besluiten welke science fiction je wel, en welke je niet volgt. Dit gaat ook nog wel even duren. Maar je zou het in delen kunnen opzetten, op verschillende werelden, enz.
Alle de regels, skills, spreuken, superpowers, martial arts, rassen, cybernetics, classes, life marks, monsters, alles voor 2Z komt in één boek. Het is een wonder.
– Herolab Pathfinder 2nd Edition
Een wat commerciëler systeem. Wordt ook hard aan gewerkt. Feats en skills zijn belangrijk. Het speelt in een tijd dat ridders, magiërs, druïden rondlopen. Ik houd on–line mijn character sheet bij en pas dat in–game aan aan de dan geldende situatie. Er is een battle map. Een beschrijfbare kaart op tafel, waarop je met een klein poppetje, of een pionnetje of zo precies bij houdt waar je bent en wat daar is.
Er is een dik 100–tal boeken over de regels en gebruiken. Alles opgesplits. Een boek over rassen, een set boeken over classen, sets over magie en priesterlijke magie, boeken over wapens en boeken over martial arts, over alchemie, gifsoorten, enz, enz.
Er is voor mij bepaald welke boeken ik wel, en niet gebruik, en daarmee welke regels wel en niet gelden (20 boeken op het moment). Het is ook een wonder.
De twee systemen kunnen bijna niet verder uit elkaar liggen.
Wat ik heb gedaan voor 2Z is de tekst van 2Z omzetten naar formules die semi-automatisch dus je charactereigenschappen uitrekenen en weergeven naar aanleiding van wat je invoert. Iedere keer dat ik er serieus naar kijk haal ik er een rits fouten uit. Je zult het niet eenvoudig vinden dit te gebruiken zonder dat ik er bij ben.
Het CharacterCreationSheet voor 2Z. versie 241102 (dev) (Hadji).
Ik ben er overigens erg trots op.
Myths in the making. I´ll pose for you anytime!
Laatste Halakhavin (01/ 250322). Een bronze age 2Z character.
En Laurence is een character van Pathfinder 2e uit Absalom.
Laatste Laurence (11 / 230827).
Shane werkt nu als porter op de railway in England.
Laatste Shane (01 / 240406).
Hadji is een character van 2Z, de steam age in Constantinopel. Nu net aan het wennen in De Verenigde Staten van Amerika. Mogelijk gaan we er later mee verder.
volledige archief: van 210310 (1) tot 250308 (68)
Rhaw. 2Z, stone age. Artisan. Over Neanderthaler Poetry. Als er nog eens in die setting gespeeld wordt, trek ik die zo weer uit de kast.
volledige archief: van 230520 (1) tot 230819 (4)
Escanor. Pathfinder 2e. Paladijn. Absalom. Paladin voor Iomidae met vast geloof dat de voorheen goede relatie tussen Iomidae (Lawful Good) en Arazni (Neutral Evil) te repareren is. Hij zal dat doen. Het adventure is gestopt na overlijden Michel.
Escanor van 200518(01) tot 211214(18)
Xuqqyxuq. 2Z, priester animalgod Haguar. Zuid–Amerika. Over Aztek-troubl. Uiteindelijk heb ik vrijwel de hele party opgeblazen bij wanhoopsaanval met destructieve kracht in een actieve vulkaan.
Xuqqyoxuq van 100419 (001) tot 210219 (108)
Quercus. Pathfinder 2e. Druïde. Limoges. Bossen moeten beter.
Quercus Claude van 151120(1) - 160925(x)
Sasse. 2T (voorloper van 2Z). Warlock (psionisist). Vrije Frysken van Fryslân. Dit in vele opzichten hilarisch adventure is gestopt na overlijden van Harald.
Sasse van jan 2010 (01) tot maart 2014 (96)
Sjimmie. 2T (voorloper van 2Z). Fighter. Mrak. Lang lopende campaign in wereld Mrak. Ten minste 160 sessies gespeeld. Wolvisvaarder, rum, levertraan, teer en pizza´s. Zeer helaas is een deel van de verslagen en character sheets verloren gegaan na de crash van een computer.
Sjimmie van maart 2001(001) tot jan 2010 (zeker 160).
Ik heb, na deze campaign, een tijdje besteed aan het opmaken en desktoppen van alles wat met die campaign te maken had gehad. Daar is een (digitaal gebleven) boek uitgerold. Het is een werkje geworden om trots op te zijn. Trots van de DM voor goed geleidde campaign, trots van de spelers voor goed verhaal, trots dat een groot gedeelte van de data nog bestond of achterhaalbaar bleek. En trots dat ik het hele boek van kaft tot kaft heb gepublished, al is het digitaal gebleven. Ik meen me te herinneren dat je er ook in kon springen van link naar link maar dat werkt bij mij (nu) niet. Ik heb ook geen echte Acrobat Reader meer, misschien ligt het daaraan.
Alles wat te maken heeft met Mrak, Adjudant der Keizer van de Wereld King Captain Priest Habakuk Malena I (2e) de Beste. En alle anderen.
Miranda. 2e editie met aanpassingen. Heks. De tweede poging voor het spelen van een heks, en tot god maken van een onderwereldfiguur. Dat ging beter, al was ik wel blind geworden. Mogelijk kon ze verder, maar er startte een nieuwe campaign. Bovendien was ze nu priester geworden op 7e level of zo met geen enkele stat waar je wat aan hebt als priester. Dat zou tegenwoordig een pre kunnen zijn, maar toen vond ik het niet alles.
Miranda van februari 1999 (01) tot jun 2000 (27).
Gust. 2e editie met aanpassingen. Thief. Uit de party van The Eels. Als er ergens ook maar een zweem van een mysterie, onraad, onrust of raadselachtig hing, een hint op een aanvraag op een kaartje in de herberg, reden we snel door. Lekker DMmen… Het meest is mijn einde bijgebleven. (Hulp gezocht tegen gecursede ring. Gepolymorphed in een vis. Daarin gebleven. Als spell-component gebruikt.)
Gust the Cook van april 1998 (01) tot januari 1999 (12).
Arna. 2e editie met aanpassingen. Heks. Prachtig character, mooie, zeer linke spells, jammer dat ze zo principieel was en dus overal ergernis en onheil oogstte. Dat werd ook haar dood, uiteindelijk. In de 17e sessie ging ik onderuit in mijn slaapzak en ik heb er geen verslag meer van gemaakt.
van 960929 (01) tot 971102 (16). Eigenlijk 17 sessies.