index:
index vervolg
vorige: de jolkapellers
dies meer raadpleegt wiese walla
vreugdevol dus
spoedt dies meer zich
op de dag na de turbulente gebeurtenissen in de kraal
-waar uit het niets plots een onbekende
tot de functie van Nieuwe Tante werd verheven,
dit met veronachtzaming van stemmingen
en andere democratische schijnbewegingen-
naar het hem al wat vertrouwde
jolkapelle.
daar neemt hij zijn intrek weer
bij dorpsfiguur en -verslaglegster wiese walla.
hij neemt alle tijd om zich haar alleraimabelste
welkomstceremonie te laten welgevallen,
en van zijn kant de meegebrachte geschenken
te overhandigen en toe te lichten.
daarna nestelen ze zich als vanouds
op de binnenplaats met meloen en kersen,
en binnen luttele uren is hij nu op de hoogte
van de familieverhoudingen van pekela, kortom
haar bloedbanden met zowel wiese walla als de poeet.
-zeggen ze nog dat dromen bedrog zijn!
wat een ingeving!- wrijft hij zich
in de van inkt doordrenkte handen,
als wiese walla even wegloopt:
-dat is nu toch weer het reinste staaltje
van journalistieke intuïtie, mijn neus voor
waar en hoe en wat!
het waarom, waar het uiteraard allemaal om draait,
dat verzin en verbeeld ik zelf.
dat is, hoera!, mijn journalistieke vrijheid...
oh oh oh wat ben ik weer pedant
en trots op mezelf. hou je in, dies!-
"kijk hier," zegt wiese walla
"een foto van de kleine pekela in de tuin
van ons aller grootmoeder mensinga."
dies durft niet te vragen naar leeftijdsverschillen
en ook zijn strikvragen stuiten op een afwezige glimlach.
wiese walla schijnt echter niet te weten
dat de poeet een tweede, of misschien zelfs
eerste woning in de kraal bezit.
en van pekela heeft ze "jaren en jaren niets gehoord
tot ze hier in jolkapelle haar intrek nam."
nu ze begint te begrijpen
wat dies meer komt doen,
lijkt ze opeens heel terughoudend.
de ervaren redacteur voelt aan
dat hij het over een andere boeg moet gooien
en begint te vertellen over de gebeurtenissen
in de kraal, een ietwat zelfgecensureerde versie.
wiese luistert nauwelijks en zegt
dat ze nog even weg moet.
dus gaan ze weldra ieder huns weegs.
dies begint onverwijld een vlammend artikel
te schrijven, genaamd "list en bedrog"
waarin hij stelt dat tomboy door de familie mensinga
is misleid en gebruikt, om de tuin geleid ook nog.
hij vraagt zich af hoe ze pekela heeft leren kennen
en zelfs zo hoog waarderen
dat ze haar met voorbijgaan
aan alles en iedereen heeft benoemd
tot de eervolle functie van nieuwe Tante,
daarmee haar eigen ondergang bewerkstelligend.
daar moet de poeet minstens
de hand in hebben gehad...en dan:
zou het wel waar zijn dat wiese walla
een schattig oud kletsvrouwtje is
dat slechts de aller-primitiefste emoties
kan gewaarworden en uiten?
wat weet pekela
en waarom wil ze Tante opvolgen
in een vreemd en bizar oord als de kraal?
streeft ze ernaar zich in te dringen?
en zo ja waartoe?
kortom dies heeft een gouden avond
en voor hij verder op onderzoek uitgaat
en hoor en wederhoor gaat toepassen,
publiceert hij zonder enige scrupule,
zijn bevindingen tot nu toe
met sensationele koppen in "Ons Kraaltje."